http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/news/Rowery/Jamis2013/image00.jpg

Rok pamiętny 2012 powoli się kończy. Tak zwany “sezon rowerowy” w pojęciu ogółu społeczeństwa również. A więc pomalutku możemy sobie folgować knując plany na 2013. Aby te plany miały jakiś realny punkt zaczepienia rzućmy okiem na nowości marki JAMIS. Redakcja Team29er została popuszczona do źródła wiedzy i planów importera na Polskę -  firmy Banaszek Duda Company.

Artur Drzymkowski

Pełna amortyzacja do zastosowań XC oraz ścieżkowce

Dakar XCR 29 Team

image00Rama, w pełni carbonowa, zbudowana z włókien o nazwie kodowej Omniad M30, ma 100mm skoku realizowanego przez system mp4 linkage design. Oczywiście główka jest stożkowa 1.5 - 1 1/8" , mufa suportowa w standardzie Press Fit 30 a wahacz asymetryczny spięty pogrubioną i poszerzoną osią tylnego koła 12 x 142. Jeżeli chodzi o to co producent dołożył do swojej ramy to od przodu do tyłu i z góry na dół mamy SRAM’a. Z przodu mamy Rock Shox SID XX 29 z 15mm osią, stożkową aluminiową sterówką, systemem Solo Air, 32mm goleniami oraz magnezowymi dolnymi lagami. Czyli na przedzie sztywno i bogato. Za tylne zawieszenie odpowiada Monarch XX z hydrauliczną manetką Xloc na kierownicy. Napęd 10 biegowy oczywiście złożony z komponentów X9 oraz X0. Hamowanie zapewnią Avid Elixir 7 a koła to American Classic Tubeless 29. Sztyca, mostek i kierownica Dakar Team ma od pana Toma Ritchey’a. Całość prezentuje się dynamicznie i lekko, co potwierdza 11.4kg deklarowanej wagi.
Na to delikatesowe wydanie, ważące wg. katalogu 11,5kg, szczęśliwy nabywca musi przygotować górkę banknotów wysoką na 19 900 PLN.

Dakar XCR 29 Pro

image08Wersja PRO, katalogowo ponad 1kg (12,6kg) cięższa na wadze ale za to około 20% lżejsza (16 200 PLN) dla portfela. Na czym Jamis zaoszczędził? Z pewnością na napędzie, który w konfiguracji 3x10 składa się z komponentów Shimano z grup Deore i SLX. W kwestii amortyzacji Rock Shox’a zastąpił FOX. Z przodu mamy Fox 32 Float 29 CTD z 15mm osią a na tyle Fox Float CTD z Boost Valve.
Hamulce to M596 pochodzące z grupy Deore - solidne acz nielekkie. Na kokpicie i sztycy menadżer produktu oszczędności już nie robił ;)
Dostępne będą ramy w rozmiarach 15, 17 i 19 cali.

Dakar XCR 29 Sport

image02Sport to najtańszy dostępny Dakar. Jamis chce nim, maluczkim nieba przychylić ;) Za 7 500 PLN możemy nabyć rower, którego ramę zamiast z “plastyku” zespawano z potrójnie cieniowanych rur Kinesium, zachowując przy tym geometrię TEAM’a. Dalej mamy analogicznie jak w wypasionych wersjach szerszą oś tylnego koła i stożkową główkę. Amortyzator Rock Shox XC32 TK 29 Solo Air występuje wersji nie rozszerzanej sugerując drogę upgradów. Napęd 3x9 został skompletowany z elementów Shimano Alivio i Deore. Koła zbudowano na piastach Formula oraz obręczach Mavic TN119.
W całości rower prezentuje się ładnie. Waga 14kg nie ustawia go w pierwszym maratoński sektorze ale jako ścieżkowiec sprawi się wyśmienicie.

Hardtail’e

Dakota D29 Team

image04Model z 2012 był intensywnie testowany w redakcji przez naszą Koleżankę Dorotę i udowodnił swój ścigancki charakter. Wersja na 2013 ma być jeszcze lepsza. Producent deklaruje spadek wagi z 10.1 do 9.7. Jak przystało na szczyt kolekcji, do zaawansowanej, w pełni carbon’owej ramy, zamontowany jest SID RL z osią 15mm oraz manetką na kierownicy. Osprzęt SRAM X0, hamulce Avid X0 oraz koła American Classic Tubeless 29 Disc obute w Geax Mezcal, 29 x 2.1” są dopełnieniem maszyny, mającej parcie na pudło ;). Dostępne będą rozmiary 15,17 oraz 19 a cena katalogowa opiewa na 17 800 PLN.

Dakota D29 Pro

image04Dla nieco mniej majętnych (12 400 PLN) w katalogu stoi model PRO. Tutaj króluje Shimano SLX z małym wyjątkiem tylnej przerzutki XT. Koła to nowość na 2013 - zestaw WH-MT66 (945g + 1080g) jest fabrycznie tubeless’owy z centerlock’iem oraz 15mm osią na przedzie. Osobiście jestem ich bardzo ciekawy. Natomiast za amortyzację ma odpowiadać Fox Float 29 CTD. Katalog mówi o wadze 11.1 (bez pedałów) a dostępne będą rozmiary 15,17 oraz 19.

D29 Team Frame Kit

12_dakotad29team_frameDla uzdolnionych manualnie, dystrybutor wstawił do katalogu specjalną pozycję. Za 5 650 PLN możemy nabyć D29 Team Frame Kit i przystroić go na swoją modłę i miarę portfela.

Dakota D29 Race

Dakota_D29_RaceRace ma TEAM’ową geometrię w aluminiowym wcieleniu. Główne rury przedniego trójkąta zespawane zostały z potrójnie cieniowanych rur Kinesis 7005. Natomiast górna część tylnych widełek to carbonowy monostay. W zamyśle projektanta zapewne chodziło o amortyzowanie drgań przy jeździe po tarce - chętnie bym sprawdził jak to zagra :) Podobnie jak wersji full-carbon, mamy potężną mufę suportową Press Fit30 BB oraz stożkową główkę. Na przedzie mamy Rock Shox Reba RL 29, Solo Air z Motion Control damping, z 100mm skokiem oraz stożkową rurą sterową. Osprzęt Race’a to Sram od X7 po X9 wraz z poza grupową korbą SRAM S1000 38/24. Hamują Avid Elixir 5. I jeszcze fajny detal - koła zbudowane na obręczach WTB Frequency Race i19 TCS tubeless. W ofercie dystrybutora będą rozmiary 15, 17, 19 w cenie 8 200 PLN.

Dakota D29 Comp

dakota d29 compNajtańsza Dakota zbudowana jest na identycznej ramie jak wersja Race, w stonowanej kolorystyce. Producent oszczędności znalazł w amortyzatorze - tutaj mamy Rock Shox Recon Silver TK 29", Solo Air with Motion Control damping - oraz w osprzęcie oczywiście. Napęd Comp’a to konfiguracja 3x10 w miksie Shimano SLX oraz Deore. Dystrybutor w tej wersji delikatnie zwraca się ku wysokim ludziom gdyż oferta obejmuje rozmiary ram od 15 do 21. A na metce będzie 6 100 PLN.

Dragon 29 Sport

dragon 29 sportKlasyczny Smok, czarny, smukły i lśniący, pospawany z eleganckich, smukłych rur Reynolds 520 chromoly. Budżetowy napęd (dziewiątkowy - niestety) skonfigurowano z miksa Shimano. Dragona amortyzuje powietrzny Rock Shox XC32 TK a koła zbudowano na potężnie wyglądających, wysokich obręczach Alex XD Sport disc. Wagowo wychodzi ciężko bo Jamis deklaruje ponad 14kg. Ale znowu mamy pełną rozmiarówkę a cena to 4 620 PLN.

Exile Comp

Exile CompNa końcu kolekcji mamy Banitów dwóch. Z wersją Comp z 2012 miałem sporo do czynienia i bardzo mi przypadła do gustu. W 2013 zaszła spora zmiana w konfiguracji osprzętu. Menadżer produktu napęd skompletował z elementów Shimano - Acera i Alivio. Amortyzator się zmienił tylko w kwestii koloru ;) i dobrze bo jak na ten przedział cenowy (3600 PLN) jest dobrym wyborem.

Exile Sport

Exile SportBanita w wersji Sport za 2400 PLN jest czarny :) A ten wielki biały napis - ciekawe czy na żywo też ta rzuca w oczy? Rama jest identyczna jak w wersji Comp. Producent oszczędności znalazł w napędzie który zjechał na ósemkową Acere. Na przedzie bieli się nowość - RST Blaze 29. Ciekawe jak z takim prawie 15kg koniem radzić sobie będą mechaniczne hamulce Tektro Novela. Jak dla mnie Exile Sport to bardzo ciekawa propozycja zakupu dla żony lub młodszego brata, z myślą o permanentnej migracji nadających się jeszcze części z Naszego flagowego roweru ;)

Na koniec o nowej gałęzi ewolucji ;) czyli 650

W trakcie moich przydługich prac nad powyższym tekstem, na stronie Team29er ukonstytuował się nowy dział 27,5"/650B. W związku z powyższym, w tym miejscu zastosuję cięcie i na informacje o Jamis'owych nowościach na średnich kołach zapraszam tutaj. Tak żeby nie mieszać smaków ;)