Stumpjumper FSR Expert Carbon EVO

Na początku tego roku Specjalized poinformował o wprowadzeniu na rynek dwóch modeli rowerów 27,5", czym wywołał niemałe poruszenie na rynku rowerowym. gdyż firma stanowczo twierdziła, że nie ma zamiaru zajmować się nowym segmentem rowerów i chce całą swoją uwagę skupić na dwudziestkach dziewiątkach.

Pierwszymi modelami w rozmiarze 650b, które ujrzały światło dzienne były Stumpjumper FSR Expert Carbon Evo 27.5"i Stumpjumper FSR Comp Evo 27.5", które mają zastąpić dotychczasowe rowery w rozmiarze 26".

 

Stumpjumper FSR Expert Carbon EVO

Stumpjumper FSR Expert Carbon EVO

 

Do budowy głównego trójkąta ramy wykorzystano karbon, tylny wahacz wykonany został z aluminium M5. Za amortyzację odpowiedzialny jest przedni widelec RockShox Pike RCT3 o skoku 150mm/QR 15mm oraz tłumik Fox Float CTD Factory z AUTOSAGIEM. Za napęd służą podzespoły SRAM X01/11 speed, hamulce Shimano XT model M-785, obręcze  to produkt marki Roval Traverse, opony Specialized Butcher 2.3 " Nowy Specialized Stumpjumper FSR Expert Carbon EVO 650b waży 12,1 kg Cena 6500$.

Specialized 650B Stumpjumper FSR Comp EVO to tańsza wersja Stumpjumpera Expert.

 

Specialized 650B Stumpjumper FSR Comp EVO

Stumpjumper FSR comp EVO

Brat bliźniak wyceniony został na 3400$. Rama wraz z wahaczem skrojona została z aluminium M5, za efektywne bujanie na technicznych singletrackach odpowiadają: przedni widelec RockShox Revelation RC 650b/QR 15 oraz tłumik FOX Float CTD Evolution. Rower wyposażony został w układ napędowy SRAM 2×10, hamulce firmy Shimano Deore BR-M615. Koła zbudowano na obręczach Roval 650b i obuto w firmowe gumy Specialized Butcher Control. Jeśli marzy się nam budowa roweru "pod siebie" możemy zaopatrzyć się w samą ramę  Stumpjumper FSR Expert Carbon EVO 650b plus trzystopniową regulowaną sztycę podsiodłową za jedyne 3000 $.

rama fsr

Skok zawieszenia obu rowerów wynosi 150mm, co pozwala na naprawdę hardcorową jazdę po górskich szlakach.  W konstrukcji rowerów wykorzystano szereg rozwiązań technologicznych m.in. zawieszenie FSR, geometrię EVO MODELS dzięki której uzyskano możliwość zmiany kąta główki, skok amortyzacji 150mm, wewnętrzne prowadzenie przewodów oraz AUTOSAG ułatwiający konfigurację pracy zawieszenia w zależności od ukształtowania terenu.

evo

 

Geometrycznie rowery prezentują się następująco.

 

Size SMLXL
Seat Tube Length - Center to Top 396mm 430mm 468mm 523mm
Top Tube Length (Horizontal) 568mm 595mm 620mm 643mm
Top Tube Length (Actual) 530mm 555mm 579mm 603mm
Chainstay Length 435mm 435mm 435mm 435mm
Bottom Bracket Height 327mm 327mm 327mm 327mm
Seat Tube Angle (Actual) 68.4° 68.8° 69.2° 69.7°
Seat Tube Angle (Effective) 74° 74° 74° 74°
Head Tube Angle 68° 68° 68° 68°
Wheel Base 1107mm 1137mm 1165mm 1193mm
Standover Height 738mm 729mm 738mm 754mm
Head Tube Height 100mm 110mm 135mm 155mm
Handlebar Width 750mm 750mm 750mm 750mm
Stem Length 60mm 60mm 75mm 75mm
Crank Length 170mm 175mm 175mm 175mm
Seatpost Length 380mm 430mm 430mm 430mm
Stack 602mm 619mm 642mm 661mm
Reach 401mm 426mm 445mm 467mm

 Rowery i rama są dostępne w sprzedaży od maja 2014 roku.

 Tadeusz Pietrzak