http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/news/Ramy/Surly/Surly-ECR.jpg

Lecimy dalej, bo 29+ wciąga. Otóż amerykański, kultowy SURLY, który rozpoczął całą zabawę w 29+ wprowadzając na salony potwora Krampus'a, poszerzył ofertę o kolejnego fat bajka, tym razem jednak o zdecydowanie turystycznym przeznaczeniu. To "camper" na 29 calowych oponach.

Michał Śmieszek

Mowa o modelu ECR, o którym w komentarzu w poprzednim artykule wspomniał kolega Ivan. Surly, swoim starym zwyczajem bardzo dobitnie opisuje genezę jego powstania. ECR jest dziecięciem powstałym z trójkąta jaki połączył najbardziej znane fat bajki ze stajni Surly:  Krampus'a, Ogra oraz turystyczną kolarkę - Long Haul Tucker.

Najlpszym okresleniem dla grubego ECR'a jest wszędołaz i włóczykij. Tak jak dobry i stary Ogr, nowy "29er plus" pozwoli na siebie założyć juki, błotniki, bidony, radio, kocher, namiot i łóżko wodne...i to bez najmniejszego konfliktu z tarczówkami z przodu i z tyłu. Ale to nie jedyna zaleta. Kolejną jest możliwość bezproblemowego montażu dowolnego napędu - od singla, poprzez klasyczne zmieniarki, aż po wielobiegowe piasty planetarne włącznie z kultowymi produktami Rohloffa, dla których przygotowano specjalne gniazdo. Haki tylnego koła są identyczne jak te w modelach OGR oraz TROLL - poziome

Surly-ECR

Do budowy wykorzystano najlepszy na świecie i stary jak świat, materiał - stal Cr-Mo 4130. Rurki głównego trójkąta są podwójnie cieniowane, spawane metodą TIG i lakierowane proszkowo. Gniazda hamulca w standardzie IS schowano wewnatrz tylnego trójkąta. Dla komfortu średnica sztycy to zaledwie 27.2mm. Co ciekawe, 3 calowa opona 29 nie wymaga stosowania poszerzonego suportu - wystarczy 73mm.

2013-12-surly-ecr-10

Jeszcze odnośnie napędu. Jak każdy fat-bike tak również ECR ma swoje ograniczenia, które dotyczą konfiguracji klasycznych, zewnętrznych zębatek. Z przodu można stosować mechanizmy korbowe trzy-, dwu- i jednorzędowe. W przypadku "trzyblatu" maksymalna szerokość opony spada do zaledwie 2.5" tak aby zapewnić bezpieczny prześwit. Najlepiej sprawdza się jednak dwublat w opcji 29T/39T.

Geometria wygląda następująco:

geo-ECR

 xSmall (14)Small (16)Medium (18)Large (20)xLarge (22)xxLarge (24)
Seat Tube Length
(Center-Top)
356.5 406.4 457.2 508.0 558.8 609.6
Top Tube Length
(Center-Center)
542.0 547.4 562.8 582.4 597.2 618.3
Effective Top Tube Length
(Center-Center)
560.0 575.0 595.0 615.0 630.0 645.0
Head Tube Angle 69.5 69.5 69.5 69.5 69.5 69.5
Seat Tube Angle 72.5 72.5 72.5 72.5 72.5 72.5
BB Drop 80.0 80.0 80.0 80.0 80.0 80.0
Chainstay Length 451.0 451.0 451.0 451.0 451.0 451.0
Wheelbase 1069.5 1085.5 1106.6 1127.8 1136.0 1152.2
Standover Height 717.6 753.4 789.0 822.7 855.7 889.0
Head Tube Length 85.0 90.0 100.0 110.0 125.0 140.0
Fork Length 468.0 468.0 468.0 468.0 468.0 468.0
Fork Rake 47.0 47.0 47.0 47.0 47.0 47.0
Stack 591.5 596.2 605.5 614.9 628.9 643.0
Reach 384.2 398.5 416.1 433.8 436.7 447.6

Jak widać w porównaniu do "wyścigowego" ojca - Krampusa, ECR jest typowym trekkingiem - mułem pociągowym, tak jak życzy sobie tego producent. Kąty są spokojne, tak aby wykorzystać stabilność i komfort jaki oferują grube opony. Poza tym od "ścigania się" i ciasnych zakrętów jest Krampus.

Nie wymyślano technologii od nowa, dlatego Surly ECR ma łożyska sterów o standardowej średnicy 34mm i takie same, zwykłe piasty na przód i tył - 100/135mm. Jak przystało na sprzęt, który musi znieść jazdę w naprawdę ekstremalnych warunkach, cięgna przerzutek oraz np. mechanicznych tarczówek są puszczone po calaku w pełnym oplocie. Domyślnie Surly proponuje montaż sztywnego widelca, ale można bez problemu wcisnąć amortyzowany sztuciec o skoku 80mm. Tylko po co, skoro ograniczy to nośność roweru, oraz bardzo utrudni lub wręcz uniemożliwi założenie 3 calowego kapcia i 50mm obręczy.

ECR dostępny jest jako gotowy rower. Na wyposażeniu znalazły się przednia przerzutka SLX ze specjalnym adapterem DM pod 28.6mm, tylna zmieniarka DEORE RD-M591 9sp, kaseta Deore 12-36T, korby Surly Enduro. Zmianą biegów zawiadują manetki Microshift SL-T09, tanie i przyzwoite.

ecr-driveside-profile (http://runoutoffroute.files.wordpress.com/2013/10)

Amerykanie stosują sprawdzone komponenty do budowy kół. Tu zastosowano fabryczne obręcze Rabbit Hole 29+, szprychy DT Swiss Competition 2.0/1.8 oraz gumowe kapcie Surly Knard 29x3.0" w wersji drucianej. Wspomniany wcześniej, standardowy rozstaw obu osi pozwolił wykorzystać przednią piastę Surly Ultra New Disc oraz tylną Shimano FH-M529. Do wyhamowania potwora producent proponuje mechaniczne, niezawodne tarczówki AVID BB7 oraz kompatybilne klamki AVID FR-5. Do kompletu dorzucono tarcze 180/160mm, choć np. przedni widelec spokojnie pomieści 203mm.

O cenę nie pytajcie - jest zabójcza dla polskiego portfela, ale z ciekawości możecie spytać polskiego przedstawiciela Surly ile złótówek przyjdzie za niego zapłacić.

Na sam koniec tej reklamy chłopaki z Surly najbardziej podkreślają jeden najważniejszy element wyróżniający ECR ponad resztę - koła 29+ dające niesamowitą swobodę jazdy w naprawdę trudnych warunkach. Wystarczy sobie wyobrazić, że efektywna średnica opony 29+ to blisko 31 cali.