Configutron Sentinel 11Starzy wyjadacze (tacy jak autor) powinni pamiętać kultową grę Magia i Miecz. W pierwszej, zewnętrznej krainie, wrót do Śródziemia chronił "Strażnik"...Siła 9. Trzeba było go pokonać, aby przekroczyć magiczne wrota. To nigdy nie było proste zadanie....

Michał Śmieszek

A teraz będzie jeszcze trudniej, ponieważ potężny władca Transition obawiając się słusznie nacisków chińskiej konkurencji zdecydował o postawieniu na straży nowego "Wartownika"... na miarę czasów. Zatem po raz pierwszy w historii, w sezonie 2018 na arenę wkroczy karbonowy 29er do zadań specjalnych - Transition "Sentinel Carbon".

Kolejka oczekujących na taką wieść, rosła od dawna, bowiem do tej pory Sentinel był produkowany wyłącznie w wersji "amelinowej". Biorąc pod uwagę zachcianki klientów, aż dziw bierze, że tak dobrze przyjęty jednoślad nadal nie doczekał się odmiany karbonowej. Na szczęście to już historia.

Bikes MainDark Sentinel2Nowy, węglowy Sentinel będzie dostępny w czterech rozmiarach S, M, L, XL i będzie współdzielił te same zalety, osprzęt co jego starszy aluminiowy brat. Nowoczesna rama waży zaledwie 3.1kg - już uzbrojona w tłumik oraz pozostałe niezbędne komponenty. Na pokładzie mamy standard osi Boost, bez którego dziś trudno stworzyć rower full suspension do Enduro/AM, dający pełnię doznań oraz kontrolę nad maszyną. Transition lansuje tu własne podejście do kwestii geometrii - tzw. SBG - Speed Balanced Geometry.

SBGDiagramCalloutsWedług założeń projektantów Sentinel będzie nadal żwawy przy niskich prędkościach oraz utrzyma trakcję przedniego koła i prawidłowe rozłożenie masy kierującego. Jednocześnie te same parametry dają pewną kontrolę na stromych zjazdach i przy dużej prędkości. Jakież to czary odprawiono w praktyce? Otóż bardziej wypłaszczony kąt główki ramy połączono ze zredukowanych offsetem przedniego widelca, dzięki czemu przednie koło "nie wyprzedza" kierowcy, a wspomniana masa jest efektywniej rozkładana na obu końcach jednośladu. Wydłużono "reach" i skrócono mostek do 40mm. Z tyłu zaś "wyprostowano" kąt rury podsiodłowej. Ogon jest króciutki - zaledwie 435mm!

Transition Sentinel Geometry

W efekcie jednoślad z geometrią SBG gwarantuje poczucie kontroli nad torem jazdy, które "dopasowuje" się do prędkości. Tak dobrze zbalansowany rower będzie idealnym partnerem do szaleństw niezależnie od umiejętności kierującego. Tyle przynajmniej teoria...ale praktyka i opinie właścicieli rowerów ze stajni Transition, tylko potwierdzają marketingową papkę. A tak między Bogiem a prawdą, podobne podejście do geometrii 29erów widać u wielu innych producentów, tylko nazywają się inaczej. :) :).

Bikes Sentinel2 Action4Zawieszenie Sentinel oferuje 140mm skoku z tyłu i aż 160mm z przodu. Wielo-zawiasowa zawiecha pracuje na pancernych łożyskach Enduro Max i według producenta skutecznie niweluje negatywne czynniki hamowania, bujania, przyspieszenia, a nawet mocniejszego pierdnięcia w siodełko. W teorii Sentinel jest rowerem zdolnym zjeżdżać po trasach DH i śmigać pod górę niczym kozica górska.

Transition Sentinel Suspension

Jak przystało na produkt z najwyższej półki A.D 2018, miłośnicy przednich przerzutek muszą objeść się smakiem, gdyż rama Sentinel zoptymalizowana jest pod napędy 1x. Nie dziwi zatem oferta osprzętowa. Potencjalny klient, może skomponować sobie rower - za goły frameset trzeba wybulić 2999USD. Następnie mamy do wyboru opcję z napędem GX za jedyne 4999USD i opcję X01 za marne 6 zielonych klocków.  Do ramy wciśniecie papucie o szerokości 2.5", co dziś już także jest pewnym standardem w tej klasie rowerów. Pełna specyfikacja poniżej. Sprzedaż ruszy lada dzień po niedzieli....

Transition Sentinel Specification 2Photo & info: www.transitionbikes.com